جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از جهت تعلیم و تربیت

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بخش مهمى از پایه‏ریزى شخصیت کودکان و فرزندان بستگى به تعلیم و تربیت آنان دارد. عقاید، اخلاق و وظایف، از این طریق به روح تشنه آنها تزریق مى‏شود و نقش

مهمى در رشد و پرورش استعدادهاى عقلانى و انسانى آنان دارد.

هر عقل سلیمى حکم مى‏کند که تعلیم و تربیت باید بر اساس ساختار وجودى و هماهنگ با نیازهاى روحى و طبیعى انسان باشد و این منحصر به تعلیم و تربیت اسلامى است که از سوى انسان شناس و روان شناس بى‏نظیر یعنى خالق و پروردگار انسان تنظیم و تبیین شده است.

در تعلیم و تربیت اسلامى، از مهم‏ترین نیازهاى فرزندان، رشد عقل و اندیشه در سایه شناخت خداوند متعال و آیین پاک او، پرورش فضایل اخلاقى در پرتو آموزش، مراقبت، تهذیب و عمل به دستورهاى حیاتى اسلام است که تأمل در تمایلات والا و گرایش استعدادهاى انسانى به سوى معرفت و کمالات الهى و انسانى گویاى این مدعا است.

قرآن کریم- خطاب به اهل ایمان- دستور به تعلیم و تربیت صحیح خانواده مى‏دهد و با لحن هشدار آمیزى آنان را به داشتن احساس مسئولیت در برابر همسر و فرزندان خویش امر مى‏فرماید:

(یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ(؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتشى که هیزم آن انسان‏ها و سنگ‏ها مى‏باشد نگاهدارید؛ آتشى که فرشتگانى بر آن گماشته شده که خشن و سخت گیرند در حالى که هرگز نافرمانى خداوند متعال را نمى‏کنند و هر دستورى به آنها داده شود عمل مى‏کنند (1)

از جمله نکات آیه این است که اولا: تعبیر به (یا ایها الذین آمنوا) اشاره به این است که لازمه‏ى ایمان به خداوند متعال و قیامت، عمل کردن به این دستور الهى مى‏باشد، لذا تنها مؤمنان راستین به آن عمل مى‏کنند.

ثانیا: تعبیر به «قوا» (نگاه دارید) بیان‏گر این است که باید روح ملکوتى خود و خانواده

را در برابر عوامل تباهى و گناهان- که باطن آنها آتشى است که در قیامت ظهور و تجسم پیدا مى‏کنند- حفظ کنند وگرنه بى‏توجهى به جنبه‏ى روحانى خویش، همسر و فرزندان و رها کردن آنان به حال خود، باعث آلودگى به زشتى‏ها و گرفتار شدن در آتش جهنم است.

روشن است که نگهدارى خود از آتش به اطاعت کامل از فرمان‏هاى الهى و دورى از گناهان و شهوات نامشروع مى‏باشد و نگهدارى و حراست از زن و فرزندان، به ایجاد محیط سالم و آکنده از محبت و معنویت و انسانیت در فضاى خانه و خانواده، تعلیم و تربیت صحیح اسلامى و امر به معروف و نهى از منکر و زدودن عوامل انحرافى و تحریکات جنسى است؛ چنان که درباره‏ى چگونگى نگهدارى خانواده از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) سؤال شده حضرت فرمودند:

آنها را امر مى‏کنى به آن چه که خداوند متعال امر فرموده و نهى مى‏کنى از آن چه که نهى کرده است، اگر اطاعت تو را کردند آنها را از آتش حفظ کرده‏اى و اگر مخالفت تو را کردند وظیفه خود را انجام داده‏اى (2)

امر به معروف و نهى از منکر نسبت به همسر و فرزندان باید همراه با آموزش معارف و ارزش‏هاى اسلامى و دادن آگاهى‏هاى دینى باشد؛ نه صرف امر و نهى کردن، لذا امیرالمؤمنین علیه‏السلام در تفسیر آیه فرمودند:

علموا أنفسکم و أهلیکم الخیر و أدبوهم؛ نیکى‏ها و ارزش‏ها را به خود و خانواده خویش یاد دهید و آنها را- بر محور آن ارزش‏ها- مودب کنید (3)

از آثار و برکات چنین تعلیم و تربیتى این است که تمام اعضاى خانواده- مرد و زن و فرزندان – خداى خویش را به کمالات بى‏نهایت و صفات عالى مى‏شناسند، لذا دستورهایش را بر اساس حکمت و علت و فلسفه مى‏دانند ولو آن حکمت‏ها را نشناسند. او را در همه‏ى زمینه‏ها عادل مى‏دانند بدون این که ذره‏اى ظلم به بندگان خود بکند؛ به

همین جهت قوانینش را که به عنوان دین اسلام مطرح است عادلانه مى‏شمارند.

آن ذات مقدس را دانا و بینا به کل نظام هستى و انسان مى‏شناسند لذا حضور در پیشگاه خداى خویش را با همه وجود احساس مى‏کنند و او را بر اعمال و گفتار و نیات خود حاضر و ناظر مى‏بینند؛ در نتیجه در پرتو چنین شناخت و مسئولیتى از عمق جان تسلیم دستورهاى الهى خواهند بود.

همان گونه که با یاد مرگ و قیامت و حساب و کتاب در محکمه‏ى عدل الهى خود را موجود آن جهانى مى‏بینند، که جهت آمادگى روحى و توشه چینى براى سفر آخرت باید خود را مهیا و آماده سازند. در نتیجه در برابر گناهان و آلودگى‏ها و آتش شهوات در دنیا بیمه شده و از مصائب و سختى‏هاى قبر و قیامت و آتش دوزخ محفوظ مى‏مانند.

تنها پدران و مادران با ایمان و با تقوا هستند که با برخوردارى از معرفت دینى و اخلاق اسلامى و مهارت‏هاى تربیتى، در سایه‏ى هم‏نشینى با رشد یافتگان و اندوختن معرفت و تربیت از آنها، مى‏توانند آگاهى‏هاى مهم و حیاتى را به میزان سن و رشد فرزندان، به آنان بیاموزند و با تحلیل دستورهاى اسلامى، آنان را با ارزش‏هاى راستین آشنا و بر اساس مکارم اخلاقى پرورش دهند و فرزندان صالح و تربیت یافته‏اى را تحویل جامعه انسانى بدهند.

مهم‏ترین عامل لغزش‏ها و بزهکارى‏ها و گمراهى‏هاى فرزندان، نداشتن آگاهى‏هاى لازم دینى و ضعف ایمان و تقوا است. بهترین راه پیش گیرى از گرایش به ضد ارزش‏ها و شهوات سرکش و تنها راه درمان و هم چنین مبارزه با تهاجم فرهنگى استکبار جهانى، آشنا نمودن آنان با حقایق زندگى و ارزش‏هاى دینى و انسانى است؛ چنان که در مکتب تربیتى معصومین علیهم‏السلام این حقیقت تصریح شده است، حضرت على علیه‏السلام مى‏فرمایند:

علموا صبیانکم ما ینفعهم به لا یغلب علیهم المرجئة برأیها؛ به کودکانتان مطالبى بیاموزید که برایشان سودمند و مفید است تا این که ]گروه‏هاى منحرف مثل] مرجئه با عقیده باطل‏شان، بر آنان غالب نشوند- و افکار انحرافى خود را بر آنان القا نکنند- (4)

امام صادق علیه‏السلام به شیعیان خود سفارش مى‏کند:

مبادرت کنید به آموزش حدیث و دین نسبت به نوجوانان خود، قبل از آن که مرجئه و گروه منحرف بر شما پیشى بگیرند (5)

این موضوع در عصر ما اهمیت فراوان دارد، چرا که یکى از هدف‏هاى اصلى استکبار جهانى، فاسد کردن جوانان و نوجوانان و حتى کودکان است که با وسایل مدرن و پیشرفته و روش‏هاى مختلف و حربه‏هاى شیطانى خویش، امواج کوبنده، فساد و انحرافات را در جامعه ایجاد کرده است.

اما متأسفانه عده‏اى از مردان نسبت به زنان خود و والدین در قبال فرزندان خویش احساس مسئولیت نکرده و آنان را به حال خود رها کرده‏اند و چه بسا بسیارى از خود مردان و والدین در اثر تفکرات باطل و منافى فطرت و شریعت، عامل لغزش‏ها و تباهى‏هاى همسران و فرزندان خویش مى‏شوند که امروزه کاملا مشهود است؛ چنان که بى‏بند و بارى و بدحجابى زنان و دختران- که در جامعه‏ى ما رو به افزایش است و به سمت بى‏حجابى و کشف کامل حجاب مى‏رود و بعضى از جوانان و نوجوانان را در منجلاب فساد انداخته است- گویاى این مطلب است.

مردان، پدران و مادرانى که ارتباطشان با معارف دینى و آیین خداوندى ضعیف است و اسلام را منحصر به چند رکعت نماز و روزه و حج خشک و بى‏روح و امثال آن پنداشته‏اند و نه آیین کاملى که براى تمام شئون انسان و زندگى دستورالعمل داده و پاى‏بندى به آنها ضامن سعادت و خوشبختى انسان در دنیا و آخرت مى‏شود، در تعلیم و تربیت صحیح اسلامى و پرورش استعدادهاى فطرى و تغذیه روحى خود، همسر و فرزندان کوتاهى و بى‏توجهى نموده و بیشتر به جنبه‏ى جسمانى و تأمین نیازهاى مادى و یادگیرى علوم روز توجه مى‏کنند و در نتیجه خود و خانواده را از کمالات معنوى و اخروى محروم کرده و غالبا به آتش فسادها و آلودگى‏ها گرفتار شده و یا مى‏شوند.

حتى بسیارى از آنها با دست خویش زمینه‏هاى انحراف و آلودگى به فحشا را براى

فرزندان خود فراهم مى‏نمایند؛ مثل تهیه‏ى فیلم‏هاى مستهجن ویدئویى، آنتن ماهواره، امکانات سوء استفاده از اینترنت، شرکت در مجالس لهو و لعب و هم نشینى با اهل هوس که به فرموده‏ى حضرت على علیه‏السلام فراموش خانه‏ى ایمان و محل حضور شیطان است (6)

خانواده‏هاى خودنما و بدحجاب از مصادیق روشن این گونه خانواده‏ها مى‏باشند وگرنه استقلال فکرى خود را در برابر الفاظ شیک و خیالات باطل از دست نداده و ارزش‏هاى والاى خود را به دست فراموشى نمى‏سپردند و شخصیت خود یا همسر خویش را در حد کالاى مادى یا عروسک تنزل نمى‏دادند.

این در حالى است که در فرهنگ وحى پیدایش جسم را به خاک و گل و آب متعفن (7) و آفرینش روح را به خداوند نسبت داده است؛ (8) هم چنان که به هنگام سخن از خوردن و تأمین نیازهاى جسمى و مادى، آدمى را در کنار حیوانات نام برده، (9) اما به هنگام سخن از بلنداى مقام روح رشد یافته، آن را در کنار نام مقدس خود و ملائکه به عظمت یاد مى‏فرماید (10)

البته یادگیرى علوم اجتماعى، به ویژه علوم مورد نیاز جامعه اسلامى ما خوب و چه بسا واجب است، اما این علوم تنها براى دنیاى انسان و خدمت به مردم و استقلال کشور لازم است، ولى به تنهایى براى آخرت مفید نیست، لذا در هنگام مرگ تمام علوم از یاد انسان مى‏رود جز معارف الهى در صورتى که بدان‏ها پاى‏بند بوده و عمل کرده باشد. فراگیرى علوم روز بدون تحصیل معارف توحیدى و حقایق دینى موجب آشنایى با بدنه‏ى عالم و سرگرم شدن به اسباب و وسایل مى‏گردد و انسان را از حقیقت عالم غافل مى‏سازد، با این که آدمى با دو بال معرفت و توجه به مبدأ و هدف والاى حیات مى‏تواند در آسمان حقیقت پرواز کرده و به کمال سعادت در دنیا و آخرت مفتخر گردد.

خدمت به جامعه در پرتو علوم روز نیز در صورتى که براى خداوند و رضاى او باشد بسیار شایسته بوده و از اعمال نیک و صالح محسوب مى‏شود، ولى روشن است که یادگیرى خالصانه چنین علومى و خدمت خالصانه کردن به مردم فقط در سایه معرفت و دین دارى ممکن مى‏باشد؛ افرادى که از شخصیت دینى و معنوى والایى برخوردارند، مى‏توانند خدمت گذار شایسته‏اى براى جامعه باشند.


1) تحریم (66) آیه 6.

2) تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 372.

3) الدر المنثور، ج 6، ص 244؛ تفسیر نمونه، ج 24، ص 294، ذیل آیه.

4) بحارالانوار، ج 2، ص 17.

5) محاسن برقى، ص 605.

6) ر. ک: نهج‏البلاغه، خطبه‏ى 86.

7) ر. ک: حج (22) آیه 5؛ مؤمنون (23) آیه 12- 14؛ سجده (32) آیه 7- 8؛ حجر)15) آیه 29.

8) ر. ک: حجر (15) آیه 19 و….

9) ر. ک: طه (20) آیه 54؛ عبس (80) آیه 32.

10) ر. ک؛ آل عمران (3) آیه 18.