جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سیماى فرزند صالح در قرآن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

قرآن حکیم در تبیین سیماى نورانى فرزند صالح مى‏فرماید، او در مقام مناجات با پروردگارش سه چیز از خداوند درخواست مى‏کند:

(رَبِّ أَوْزِعْنی‏ أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتی‏ أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَ عَلى‏ والِدَیَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لی‏ فی‏ ذُرِّیَّتی‏ إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَ إِنِّی مِنَ الْمُسْلِمینَ(؛ پروردگارا! مرا توفیق ده که همواره شکرگزار نعمت‏هایى که به من و پدر و مادرم عطا فرمودى باشم و اعمال صالحى انجام دهم که باعث رضایت و خشنودى تو بشود و فرزندان و دودمان مرا صالح بگردان. من به سوى تو بازگشت و توبه مى‏کنم و من از مسلمانان ]راستین و کسانى که در مقابل دستورهاى تو تسلیم‏اند] مى‏باشم (1)

طبق این آیه فرزند صالح و شایسته کسى است که با یک چشم، خداوند و نعمت‏هاى فراوانى را که به او و پدر و مادرش ارزانى داشته مى‏نگرد و درصدد سپاس گزارى از ولى نعمت خویش و بهره‏گیرى و استفاده از نعمت‏ها در راهى که او فرمان داده، برآید و با چشم دیگر هدف آفرینش و عظمت وجودى خود و کسانى را که برگردن او حقى دارند مى‏نگرد، لذا پیوسته در اندیشه‏ى انجام کارهاى شایسته و مورد خشنودى خدا و تربیت فرزندان صالح و دین‏دار است؛ از این رو همواره از خداى سبحان موفقیت در این امور را مى‏خواهد و کلید استجابت و پذیرش این دعاها را توبه و بازگشت به دامان رحمت الهى و تسلیم در برابر فرمان او مى‏داند.

بشارت باد بر پدران و مادران با ایمان و تقوا که فرزندانشان را این گونه تربیت مى‏کنند یا مى‏خواهند چنین پرورش دهند؛ آنها به فرموده‏ى قرآن مجید حقیقتا بندگان صالحى هستند که جاذبه‏هاى دنیا، آنان را از دستورهاى الهى و رسالت‏شان در برابر تربیت فرزندان بازنمى‏دارد و از صحنه قیامت که در آن، دل‏ها و چشم‏ها زیر و رو مى‏شود مى‏هراسند (2)

اینان نه تنها در زمان حیات، از اعمال نیک و شایسته‏ى فرزندان بهره‏مند مى‏شوند و ثواب حسنه‏هاى زیادى در پرونده‏ى اعمال آنان ثبت و وارد مى‏گردد- بدون این که از ثواب اعمال فرزندان کاسته شود- بلکه پس از مرگ نیز بهره برند و براى همیشه پرونده‏ى اعمال آنها در قیامت گشوده خواهد بود و دائما ثواب و فضیلت براى آنان خواهد بود. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند.

اذا مات الانسان انقطع عمله الا عن ثلاث: صدقه جاریة و علم ینتفع به و ولد صالح یدعو له؛ هنگامى که انسان بمیرد، برنامه‏ى عمل او نیز تمام مى‏شود مگر از سه چیز- که براى او سودمند خواهد بود- آثار خیرى که استمرار داشته باشد و آثار علمى که مورد بهره بردارى قرار بگیرد و فرزند صالحى که براى او- با اعمال و کردار نیک و زبان دعا- آمرزش بخواهد (3)

این یک قانون کلى آسمان است که هر کس سنت نیک یا بدى به یادگار بگذارد و

عامل هدایت یا گمراهى فرد یا گروهى شود، مادام که از آن سنت و عمل پیروى مى‏شود، آن شخص از ثواب یا گناه انجام شده برخوردار مى‏گردد و عقل و منطق نیز با این اصل هماهنگ است. بر این اساس کسانى که در تعلیم و تربیت صحیح فرزندان خود کوتاهى کرده و چه بسا باعث انحراف آنها مى‏شوند، از گناهانى که این فرزندان مرتکب مى‏شوند و پدر و مادر علت و زمینه‏ساز آن بوده‏اند نصیبى هم براى آنها خواهد بود. هم چنان که اگر والدین حیات معنوى و روحى فرزندان را تأمین نمایند، طبق قانون قرآن، مثل آن است که همه‏ى انسان‏ها را زنده کرده‏اند و اگر موجب گمراهى و انحراف شوند، گویا همه انسان‏ها را گمراه ساخته‏اند:

(مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ… فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً(؛ هر کس انسانى را بدون ارتکاب قتل یا فساد در زمین بکشد گویا همه انسان‏ها را کشته و هر کس انسانى را از مرگ نجات داده و زنده کند مثل آن است که همه‏ى مردم را زنده نموده است (4)

شریعت اسلام- که هم سو و هماهنگ با نظام خلقت انسان است- در راستاى تحقق این نیاز مهم، یعنى نیاز به فرزندان صالح و پاک، دستورهاى بسیار مهم و حیاتى بیان نموده که توجه کامل به آنها موجب تأمین درست این نیاز شده و فرد را از نعمت فرزند شایسته و صالح که حقیقتا گل‏هاى بهشتى هستند، بهره‏مند مى‏گرداند؛ از قبیل انتخاب همسر با ایمان و پرهیزگار، خودسازى و تهذیب نفس از رذایل اخلاقى قبل از انعقاد نطفه، دعا و نیایش و درخواست فرزندان سالم و صالح، به ویژه خواندن دعاهاى وارده در این زمینه؛ مخصوصا در شب انعقاد نطفه‏ى فرزند، انتخاب زمان و مکان مناسب براى این عمل، ذکر و یاد خدا و خلوص به هنگام انعقاد، تعلیم و پرورش صحیح بر اساس آموزه‏ها و اصول تربیتى اسلام و ایجاد محیط سرشار از محبت و معنویت و انسانیت در فضاى خانه و خانواده و غیر از اینها که در خلال بحث‏هاى آینده خواهد آمد (5)

بدا به حال پدران و مادرانى که در اثر بى‏توجهى به دستورهاى سرنوشت ساز اسلام، شیطان را در فرزندان خود دخالت داده و آنان را از کمالات الهى و انسانى- که هدف

زندگى است- محروم مى‏کنند و موجبات شرمندگى خود را در دنیا و سرافکندگى در دادگاه عدل آخرت را فراهم مى‏سازند.

با این بیان مى‏توان گفت از فاجعه‏ها و پى‏آمدهاى ناگوار لاقیدى، بدحجابى و طنازى عده‏اى از زنان این است که فرزندان و نسل آنها نه تنها از راه تحرکات جنسى زنانه جامعه بلکه از طریق خود آنان و محیط خانواده آسیب‏هاى سنگین شخصیتى خواهند دید و از راه‏ها و جهت‏هاى گوناگون باعث فساد و گمراهى نسل و انحراف فرزندان از مسیر تکامل و انسانیت و یا دست کم ناصالح شدن آنان مى‏شوند، که این جهات از مصداق‏هاى شریک شدن شیطان در شخصیت فرزندان محسوب مى‏گردد:

(وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ؛- اى شیطان- در دارایى و فرزندان آنان شریک شو) (6)

در این جا به بیان آنها مى‏پردازیم:


1) احقاف (46) آیه 15.

2) ر. ک: نور (24) آیه 37؛ منافقون (63) آیه 9.

3) تفسیر نمونه، ج 2، ص 98.

4) مائده (5) آیه 32، تحلیل و تفسیر آیه گذشت.

5) براى آگاهى بیشتر ر. ک: حلیة المتقین، مباحث ازدواج، زفاف و….

6) اسراء (17) آیه 64.