جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عفت در گفتار

زمان مطالعه: 3 دقیقه

از وظایف دیگر بانوان، لزوم رعایت عفاف در سخن گفتن با مردان نامحرم است؛ قرآن کریم در این باره مى‏فرماید:

(فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً(؛ ]با مردان] با ناز و نرمى و لحن هوس انگیز سخن نگوید که بیمار دل ]در شما] طمع کند و سخن نیک و شایسته‏اى که عقل و وحى آن را به رسمیت شناخته است بگویید (1)

صدر این آیه اشاره به کیفیت سخن گفتن و حرمت صحبت کردن با ناز و عشوه و کج کردن زبان دارد و ذیل آن مربوط به محتواى سخن است که باید شایسته و مورد رضایت خداوند متعال و پسند عقل سلیم باشد. خلاصه باید کیفیت صحبت و محتواى سخن،

عفیفانه و خداپسندانه باشد؛ عادى و معمولى صحبت کنید و سخن حق و خوب نیز بگویید و از هر گونه سخنان غیر ضرورى و بیهوده، باطل و مخالف شرع و شهوت انگیز و گناه آلود اجتناب کنید، که رعایت این امر موجب حفظ شخصیت و امنیت جسمى، جنسى و عرضى شما مى‏شود.

مراد از بیمار دل و طمع او؛ (فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ) کسى است که در اثر فقدان یا ضعیف ایمان از سلامت روحى و روانى و اعتدال نفسانى و غریزى برخوردار نمى‏باشد و نمایش جاذبه‏هاى زنانه و صحبت و سخنان هوس انگیز زنان غیر وزین، او را به فکر گناه و طمع فحشا انداخته و امنیت چنین زنانى را به خطر مى‏اندازد.

گر چه آیه‏ى فوق و آیه‏ى بعد از آن- که مربوط به حرمت خودآرایى و خودنمایى مى‏باشد و این عمل زشت را جاهلانه و هم چون جاهلیت قدیم قبل از ظهور اسلام مى‏شمارد- خطاب به زنان پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) مى‏باشد، اما همان گونه که مفسران عالى قدر فرموده‏اند دستورهایى که در این دو آیه آمده عمومیت دارد و شامل همه‏ى زنان مى‏شود؛ چنان که تأمل و دقت در این آیات و ویژگى‏هاى مشترک زنان این مدعا را اثبات مى‏کند، زیرا نرمش و خضوع در صحبت کردن و خودنمایى دو خصیصه‏اى است که مشترک بین تمام زنان است و باید در پرتو ایمان و عفت، کنترل و تعدیل شود و زنان باید از استفاده از این دو خصلت زنانه در برابر نامحرمان و افراد جامعه پرهیز نمایند، تا امنیت آنان در برابر بیمار دلان هوس‏ران محفوظ و قلوب و افکار مردان از تباهى و انحراف سالم بماند؛ چنان که نیک و معروف بودن محتواى سخن نیز مورد نیاز همه‏ى زنان مى‏باشد و اختصاص به زنان آن حضرت ندارد.

علاوه بر این که در آیه‏ى بعدى به دنبال نهى از خودنمایى در جامعه، امر به اقامه نماز و پرداخت زکات و اطاعت از خداوند متعال و رسول اکرم (صلى الله علیه و آله) شده است. این دستورهاى سه گانه با توجه به این که تکالیف عمومى است، نشانه آن است که وظایف فوق اختصاص به همسران پیامبر (صلى الله علیه و آله) ندارد و براى عموم زنان است و اگر زنان حضرت در این آیات مورد خطاب قرار گرفته‏اند، به عنوان تأکید بیشتر براى آنان در رعایت این دستورهاى

الهى است؛ به همین جهت در صدر این آیات به آنان مى‏فرماید: (لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ(؛ شما همانند یکى از زنان عادى نیستید در صورتى که تقوا پیشه کنید.

این تأکید بیشتر نسبت به همسران حضرت به خاطر جنبه‏ى الگویى آنان براى زنان دیگر است، زیرا آنها به دلیل انتساب به پیامبر (صلى الله علیه و آله) و قرار گرفتن در کانون وحى، باید از یک سو حرمت آیات الهى و آن حضرت را رعایت بکنند و از سوى دیگر الگو و سرمشق خوبى براى زنان باشند؛ مانند این که به دانشمندان و علما سفارش شود که مواظب باشید عملى که مورد رضاى خداى متعال نیست از شما صادر نشود؛ این توصیه بدان معنا نیست که عمل غیر خداپسندانه براى دیگران جایز است، بلکه مقصود این است که علما از یک سو به خاطر ارتباط بیشتر با آیات قرآن و روایت امامان معصوم علیهم‏السلام و از سوى دیگر جنبه‏ى الگویى و هدایت‏گرى آنان براى مردم، باید به مراتب بیشتر مواظب اعمال و رفتار خویش باشند.

ضمنا از (فَیَطْمَعَ الَّذی…) استفاده مى‏شود که منطق نیرومند اسلام این است که هر رفتارى از زنان- از جمله بدحجابى و خودنمایى- که بذر شهوت و طمع را در دل‏هاى مردم برویاند ممنوع و حرام مى‏باشد و باید گفتار و رفتار آنها هدف‏دار و از احساس فضیلت خواهى آنان نشأت بگیرد نه از رذیلت خودخواهى.

یکى از عوامل مهم تربیت ساز و عفت پرور در ابعاد گوناگون خصوصا در زمینه‏ى گفتار و سخن، توجه به دو آیه‏ى ذیل و نصب العین قرار دادن آن دو در حیات خویش است که قرآن مجید در مقام هشدار و تهدید مى‏فرماید:

(ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتیدٌ(؛ انسان هیچ سخنى را بر زبان جارى نمى‏کند مگر این که نزد او فرشته‏اى مراقب و آماده براى انجام مأموریت- و نوشتن آن- است (2)

در قیامت نیز زبان گناه کاران در کنار سایر اعضا، بر ضرر او شهادت و گواهى مى‏دهند:

(یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ(؛ روزى که- قیامت- زبان‏ها و دست‏ها و پاهاى آنان به گناهانى که انجام داده‏اند گواهى مى‏دهند (3)


1) احزاب (33) آیه 32.

2) ق (50) آیه 18.

3) نور (24) آیه 24.