جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لاقیدى، خودنمایى و سه دوره‏ى خطرناک فرا روى امت اسلامى

زمان مطالعه: 4 دقیقه

این پیش‏گویى قرآن، در فرمایش پیامبر (صلى الله علیه و آله) که مرتبط با وحى و متصل با منبع بى‏نهایت علم الهى مى‏باشد، به صورت شفاف‏تر آمده است که نشان مى‏دهد سه دوره‏ى بسیار خطرناک، امت اسلامى را فرامى‏گیرد؛ به گونه‏اى که هر دوره‏اى نسبت به دوره‏ى قبل فجیع‏تر است، آن جا که مى‏فرماید:

کیف بکم اذا فسدت نساءکم و فسق شبابکم و لم تأمروا بالمعروف و لم تنهوا عن المنکر؟ فقیل له: و یکون ذلک یا رسول الله؟ فقال: و شر من ذلک، کیف بکم اذا امرتم بالمنکر و نهیتم عن المعروف؟ فقیل له: یا رسول الله و یکون ذلک؟ قال نعم و شر من ذلک، کیف بکم اذا رأیتم المعروف منکرا و المنکر معروفا؟؛ چگونه است شما را آن زمانى که زنان فاسد مى‏شوند و جوانان شما فاسق مى‏گردند و حال آن که امر به معروف و نهى از منکر نمى‏کنید؟ به حضرت گفته شد آیا چنین مى‏شود یا رسول الله؟ پیامبر فرمودند: بدتر از آن نیز مى‏شود. چه مى‏شود شما را زمانى که به کارهاى بد فرمان مى‏دهید و از کارهاى نیک بازمى‏دارید؟

باز به حضرت گفته شد: یا رسول الله آیا چنین چیزى مى‏شود؟! پیامبر اکرم فرمودند: بله، بدتر از آن هم مى‏شود. چگونه مى‏شود بر شما آن زمان که نیکى‏ها در نظر شما بد و زشتى‏ها در نظرتان نیک جلوه مى‏کند؟ (1)

ترتیب این سه مرحله‏ى بسیار تلخ و ناگوار در فرمایش غیبى پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) که از فاسد شدن زنان شروع و به منقلب شدن ارزش‏ها و ضد ارزش‏ها ختم مى‏شود، کاملا طبیعى و منطقى و مرتبط با یکدیگر مى‏باشد که درخور دقت است، زیرا وقتى زنان بالاخص جوانان آنها در اثر عوامل گوناگون، از جمله فریب الفاظ زیبا و دل پسند و شعارهاى فریبنده‏ى شیاطین، فراموشى مقام با عظمت زن، دورى از فرهنگ غنى قرآن و تربیت ناصحیح خانوادگى، اعتلاى شخصیت خود را در بى‏حجابى و بدحجابى و خودآرایى و خودنمایى در جامعه و دوست شدن با پسران و امثال این امور پنداشتند- که اولین حرکت‏هاى فاسدانه و فاسقانه است- و از طرفى فریضه‏ى حیاتى امر به معروف و نهى از منکر از سوى زنان عفیفه و مردان مسلمان در این باره، ترک و فراموش گشت، جوانان که شهوت جنسى آنان بیدار گشته، در اثر جاذبه‏هاى به نمایش گذاشته شده‏ى زنان تحریک گشته و با طغیان و سرکشى غریزه، به وادى شهوات و ارتباطات نامشروع مى‏افتند و در نتیجه، زنان فاسد و جوانان فاسق مى‏گردند.

با ادامه‏ى این حوادث ناگوار در دوره اول، کم‏کم دوره‏ى دوم فرامى‏رسد. در اثر ترک امر به معروف و نهى از منکر، فساد زنان و فسق جوانان افزایش و ادامه یافته و همین امر علت تحقق دوره دوم مى‏شود. در این دوره جرأت بر فساد و فسق افزایش یافته و قبح و زشتى برخى از گناهان به ویژه گناه بزرگ و مستمر بدحجابى‏ها و خودنمایى‏ها و روابط دختران و پسران از بین مى‏رود؛ به گونه‏اى که به چنین گناهان و منکراتى امر مى‏شود و غیرت و عفت و پاکى و حجاب دختران عفیف و پسران غیور مورد نهى و ملامت و تمسخر زنان فاسد و فریب خورده و مردان کم غیرت و یا بى‏غیرت و ضعیف الایمان قرار مى‏گیرد، اما این جا آخر کار نیست.

باز در اثر افزایش و ادامه این وضع در دوره‏ى دوم مخصوصا با ترک فریضه امر به معروف و نهى از منکر از سوى خوبان و مسئولان جامعه و سیاه بودن کارنامه‏ى آنها نسبت به این واجب بزرگ الهى، به تدریج دوره‏ى سوم، که معلول دوره دوم و فرزند ناخلف و میوه‏ى تلخ آن است، پدید مى‏آید.

در این دوره به خاطر بیگانه شدن از فرهنگ ناب اسلام، افزایش گناهان، استمرار فسادها و فسق‏ها و آلودگى و تاریکى دل‏ها، حس تشخیص حق و باطل بسیارى از افراد جامعه به ویژه زنان و دختران فاسد و مردان و جوانان فاسق از بین رفته و دگرگون مى‏گردد؛ ارزش‏ها در نظر آنها تبدیل به ضد ارزش و ضد ارزش‏ها تبدیل به ارزش مى‏شود؛ تقوا، حیا، عفاف و حجاب اسلامى زنان که فرمان فطرت و شریعت و طاعت پروردگار عالم اسلت، عیب و ضد ارزش محسوب شده و ولنگارى و بدحجابى و ضعف یا فقدان غیرت و عفت، که ضد ساختار و آفرینش انسان و مخالف دستورهاى الهى است و خشم و غضب خداوند سبحان را برمى‏افروزد، نیک و ارزش و نشانه‏ى شخصیت و آزادى و روشن فکرى و نظایر این عناوین جذاب شمرده مى‏شود.

دوستى دختران و پسران مدال افتخار شمرده شده و علامت قهرمانى و نشانه‏ى شجاعت حساب مى‏شود و دختران و پسران با عفت و حیا که افتخار و قهرمانى خود را با الهام از عقل و وحى، در غلبه بر هوس و شهوت و اطاعت از خداوند متعال و پیروى از ارزش‏هاى راستین مى‏دانند و از دوستى با غیر هم صنف خود دورى مى‏جویند، هدف سلاح سرد و مورد تمسخر ساده لوحان غافل قرار گرفته و افراد امل، بى‏عرضه، مرتجع و عقب افتاده، ناموفق، غیر متمدن، بى‏فرهنگ و… معرفى مى‏کنند، که متأسفانه بعضى از عزیزان جوان و نوجوان پاک و با حیا نیز تحت تأثیر چنین القائات جاهلانه و بى‏دلیل و منطق قرار گرفته و خود را باختند.

با این که اهل حقیقت هیچ گاه نباید تحت تأثیر القائات شیطانى قرار گیرند و از تمسخر و سرزنش نابخردان ملامت کننده نهراسند؛ (وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ) (2)

چه قدر جاى تعجب و تأسف است که کار بعضى از زنان و مردان و جوانان بدان جا برسد که پاکى و طاعت خداوند متعال نزد آنان جرم و عیب تلقى شده و پاکان و بندگان مطیع الهى مطرود آنان شوند و بى‏حیایى و مخالفت با خداى مهربان نزد آنها ارزش‏مند و نشانه‏ى رشد فکرى و فرهنگى و شخصیتى باشد!


1) فروع کافى، ج 5، ص 59.

2) مائده (5) آیه 54.