گواهى مىدهیم که ایزدى نیست جز آن یزدان پاک، یزدانى که یگانه است و او را شریکى نیست. آفریدگار بزرگ، دانا به اسرار است و به اندیشهها و دلهاى همه آگاه است.
خدایى که بر همه چیز چیره است و هر چیز در احاطه قدرت اوست. آنان که اهل علمند باید براى رضاى چنین قادر مطلقى بکوشند تا پیش از آن که مرگ آنان را تسخیر کند، با کردار نیکو رضایت پروردگار را به دست آورند.
اى مردم، از شعلهى فانوس جان اندرز پذیران پند آموز، دل خویش را نور باران کنید و آب گواراى حکمت را از سرچشمهى زلال دانش بى آلایش خردمندان نوش کنید.
اى سر سپردگان درگاه الهى، دست از هوى و هوسهاى گنه بار خود بردارید و به حصار فرسوده جهل و نادانى تکیه مزنید، زیرا آن کسى که به جهالت خود تکیه ورزد همچون کسى است که بر لب پرتگاه قرار گرفته است.
در تعالیم اسلامى بین فکر و ماده، عقل و احساس، دین و دنیا، لذت و الم، ظاهر و باطن، جسم و جان، مادیت و معنویت، رابطهاى وجود دارد شعاع تربیت باید همه ابعاد آدمى را بپوشاند.
آنچه مهم است این است که باید عقل را از معرفت خدا بهره داد تا از نیکى و خیر منحرف نشود و در طریق شر نیفتد، علم و ایمان از هم جدا نگردند که خطر آفرین است.
در قرآن کریم انسانها را دعوت به واقع بینى مىنماید و به تفکر، تذکر، تعقل، تدبر، هوش، گوش شنوا… تاکید فراوان نموده و از طرفى هم حفظ بدن از خطرها و آسیبها و تأمین موجبات سلامت و بهداشت آن را وظیفهاى الهى دانسته و تضعیف و یا تخدیر بدن را امرى ناروا و مذموم مىشمارد.
اسلام معتقد است میان بدن و روح تأثیر و ارتباط متقابل و انفکاک ناپذیر وجود دارد. سلامت یا ضعف و بیمارى بدن در نشاط و فعالیت و یا افسردگى و ناتوانى روح اثر مستقیم دارد. از آنجایى که اسلام هماهنگ با آفرینش گام بر مىدارد. ازدواج را حکم فطرى و الهى و انسان سازى قرار داده است.
که براى بقاء نسل و آرامش جسم و روح و حل مشکلات زندگى احتیاج به ازدواج سالم دارد.
خانواده نخستین کلاس انسان سازى است، خانه باید اولین کلاس درس انسان ساز براى فرزندان باشد، تا فرزندان تفاهم و محبت و سازگارى و ایثار و گذشت و صمیمیت و عفت و پاکدامنى را در آنجا فرا گیرند.
در حقیقت شخصیت فرزندان در خانواده شکل مىگیرد.
اگر رأفت و مهربانى و اخلاق خوش در خانواده حاکم نباشد، بر اثر جدال و بحثهاى بى مورد غم و اندوه به دلها راه پیدا مىکند و آن هم باعث اختلاف و بیماریهاى روحى و روانى و جسمى مىگردد.
تعادل خانواده مستلزم آن است که اعضاى تشکیل دهندهى آن، نقشها و وظایف و کارکردهاى خود را به طور صحیح و کامل انجام دهند و اهداف زندگى باید حقیقى و مطابق با معیارهاى رشد و کمال باشد و سازگار با روح زندگى خانوادگى باشند نه اهداف پست و کاذب، بى هدفى عامل مضاعفى در ایجاد تزلزل و گسیختگى خانواده است و از آنجایى که خانواده یک نهاد اصلى و ویژه جامعه است و برقرارى روابط انسانى سالم و درست میان اعضاى خانواده مخصوصا والدین مهمترین عامل سلامت و بهداشت روح و روان و ایجاد آرامش مىباشد.
خانواده متشکل از افراد و داراى شخصیت مدنى، حقوقى، معنوى است، این سازمان اجتماعى اولین و با دوامترین عامل تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان است و تاثیر قابل ملاحظهاى در رشد جسمانى، اجتماعى، اخلاقى، عاطفى، عقلانى آنان داشته و دارد.
این مجموعه که تحت عنوان زن و شوهر در خانواده متعادل تدوین و تنظیم شده حاوى مطالب بهداشت و نیازمندىهاى روان، نقش ازدواج و تشکیل خانواده در بهداشت روان، نقش الگوئى قرآن در ایجاد بهداشت روان، و بهداشت روان در کودکى – بلوغ – میانسالى و پیرى، استرس و منابع به وجود آوردندهى آن و راههاى مبارزه با غم و اندوه از دیدگاه آیات و روایات و روانشناسى مورد
بررسى قرار گرفته و پس از بررسیهاى فراوان به شیوهاى که ملاحظه مىشود به یارى خداوند به رشته تحریر در آوردهام.
خدا را سپاس که توفیق نصیبم شد تا بتوانم در این زمینه(چگونه بهداشت روان را بر خانواده حاکم نماییم)که از موضوعهاى مهم روز است و نتایج سودمندى بر آن مىباشد، خوانندگان محترم را بیشتر و بهتر با جامع و کامل بودن قرآن آشنا نمایم و با نزدیک شدن 25 اردیبهشت هفته گرامیداشت خانواده این کتاب را به همهى خانوادههاى گرامى مخصوصا زوجهاى جوان که جویاى آن هستند که هر چه بیشتر آرامش روان را بر زندگى خویش حاکم نمایند تقدیم کنم.
بارالها! درک و دیدى به ما مرحمت فرما که راهگشاى طریق معرفت و عشق تو باشد و توفیقى که در این راه پر پیچ و خم به کمک ما بشتابد و به سر منزل شکرگزاران واقعى برساند.
و السلام
فاطمه قاضى
کارشناس علوم تربیتى و مدرس آموزش خانواده
تابستان 1383