جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شناختن محدودیتها در خود و افراد دیگر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ضرورى است تا شخصیت خود را آن طور که واقعا هست، نیز قبول نماییم کشمکش و خصومت با واقعیت، اغلب سبب بروز اختلال روانى مى‏گردد. شخص سالم در عین حالى که از خصوصیات مثبت و

برجسته‏ى خود استفاده مى‏کند به محدودیتها و نواقص خود نیز آشنایى دارد.

یکى از محدودیتهاى مسلم، عوارض و نواقص جسمى مى‏باشد.

خیلى از جوانان نه تنها نواقص خود را نمى‏پذیرند بلکه با آن به جنگ و ستیز مى‏پردازند در حالى که قانع بودن در زندگى اثر زیادى بر بهداشت روانى دارد. براى اینکه فرد قانع و شاکرى باشیم لازم است به نعمتهایى را که خداوند در اختیار ما گذاشته نظر نماییم نه اینکه افسوس نعمتهایى را که از آن محروم هستیم را بخوریم.

خداوند در قرآن مى‏فرماید:

وَ إِنَّ رَبَّکَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَشْکُرُونَ

پروردگار تو نسبت به همه‏ى مردم فضل و رحمت دارد ولى اکثر مردم شکرگزار نیستند.(1)

در آیه‏ى دیگرى از قرآن مى‏فرماید:

لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی‏ لَشَدیدٌ

شما بندگان اگر شکر نعمت به جاى آورید نعمت را مى‏افزاییم، و اگر کفر و ناسپاسى کنید به عذاب شدید گرفتار مى‏کنیم.(2)

امام صادق علیه‏السلام فرموده:«براى تسکین خاطر و تخفیف غم و اندوه خود، همواره به کسانى نگاه کن، که بهره و استفاده آنها از نعمتهاى الهى کمتر است، تا بدین وسیله شکر نعمتهاى موجود خداوندى را به جاى آورى و براى افزایش نعمت خداوند شایسته باشى و لایق بخششهاى او قرار گیرى.(3)

على علیه‏السلام مى‏فرماید:

طوبى لمن ذکر المعاد، و عمل للحساب، و قنع بالکفاف، و رضى عن الله(4)

خوشا به حال کسى که به یاد معاد باشد، براى حسابرسى قیامت کار کند با قناعت زندگى کند، و از خدا راضى باشد.

اگر به این احادیث توجه کنیم مى‏بینیم یکى از مسائل مهمى که آرامش روحى هر فرد را بر هم مى‏زند کمبود مادیت زندگى و آرزوهاى طولانى و غرق در زندگى دنیا شدن مى‏باشد. چه بسا اختلالات روحى و در نهایت به بیماریهاى عصبى که منجر به برهم زدن تعادل حیاتى و جسمانى فرد مى‏گردد، اما هر چه از دنیا دور شویم و هدف را مد نظر داشته باشیم یعنى فکر قیامت و معاد و حسابرسى و راضى به رضاى خدا در انسان آرامش عجیبى ایجاد مى‏نماید.


1) نمل، آیه 73.

2) ابراهیم، آیه 7.

3) مستدرک، ج 2، ص 64.

4) حکمت 44 نهج‏البلاغه على علیه‏السلام.