جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رفتار تابع تمامیت فرد است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

رفتار بشر تابع تمامیت وجود اوست. بدین معنى که روان، تابع تن و بالعکس تن تابع روان مى‏باشد. هیچ رفتارى جداگانه و در خلأ انجام نمى‏گیرد و هیچ عملى مستقل از سایر اعمال و خصوصیات موجود، بروز نمى‏کند.

مثلا اگر فردى قبل از خوردن غذا عصبانى بوده و یا ناراحتى شدید دیگرى داشته باشد مسلما آن لذتى را که از غذا در موارد مناسب مى‏برد نخواهد برد.

بدین جهت مشاهده مى‏گردد عمل غذا خوردن و لذت بردن از آن به خودى خود مستقلا نباید ارزیابى شود، بلکه حالات روانى موجود نیز باید مورد توجه باشند.

به طور کلى باید بگوییم که ناراحتیهاى جسمانى، اختلالات روانى را باعث مى‏شوند. و بالعکس نارسایى‏هاى روانى سبب بروز علائم جسمى خواهند شد.

و همچنین معلوم شده است که یکى از دلایل اصل زخم معده ناراحتى‏هاى عاطفى است.

و یا شخصى که از موهبت سلامت جسمانى برخوردار نیست اغلب کج خو و عصبانى و احساساتى مى‏باشد. على علیه‏السلام مى‏فرماید:

جسم آدمى شش حالت دارد: سلامت و مرض، مرگ و حیات،

خواب و بیدارى. جان آدمى نیز داراى این شش حالت است: حیات جان علم است و مرگش جهل، مرض جان، شک و تردید است و سلامتش یقین، خواب جان غفلت و بى خبرى است و بیداریش حفظ و مراقبت است. سعادت و خوشبختى نصیب کسى است که جانش به علم زنده و با یقین سالم و با مراقبت بیدار باشد.(1)

اسلام تفکر و به کار انداختن عقل و مطالعه‏ى کتاب خلقت را بهترین و بزرگترین عبادت شناخته است و در این باره آیات و اخبار بسیارى رسیده است»

دکتر«تور من برایس»مى‏نویسد:

قلب شاد کار دارو را مى‏کند. و هیچ دارویى با این دارو قابل مقاسه نیست.

على علیه‏السلام مى‏فرماید:

ذکر الله جلاء الصدور و طمانیة القلوب(2)

یاد خدا بودن رنگ شبهه را از آئینه دل مى‏زداید و قلبها را آرامش مى‏بخشد.

على علیه‏السلام در مورد راه درمان روان(روانکاوى، روانشناسى بالینى)مى‏فرماید:

الطریق الى شفاء القلوب: ان هذه القلوب تمل کما تمل الابدان، فابتغوا لها طرائف الحکم.(3)

همانا این دل‏ها مانند بدن‏ها افسرده مى‏شوند. پس براى شادابى دل‏ها، سخنان زیباى حکمت آمیز را بجویید.

دکتر«ا – ج – کروئین»مى‏گوید: غصه خوردن موقوف.(4)

وى براى رفع غم و غصه از وجود انسان توصیه‏هایى نموده است که عبارتند از:

1- پر کردن ذهن از مطالب مفید و مؤثر و مثبت

2- آسان گرفتن زندگى و تحلیل احتیاجات خود

3- مبارزه با خودخواهى

4- محل واقعى خود را به عنوان عضوى از خانواده و اجتماعى تشخیص دادن

5- وسیله کار اسباب معالجه خود را فراهم آوردن

6- تأسف گذشته را نخوردن

7- پرهیز از سستى و تنبلى

8- در نهایت غصه خوردن در آخرین تجزیه و تحلیل، نوعى از الحاد و انکار احتیاج آدمى به وجود خداست. مثل اینکه شخص بگوید: هرگز کار من بهتر از این نخواهد شد، زیرا خداى نیست که به یارى من بشتابد.

ولى کسى که توکل بر خدا مى‏کند از هیچ مشکلى هراس به دل راه نمى‏دهد.

و راضى به رضاى خدا است زیرا:

إِنَّ اللَّهَ کانَ عَزیزاً حَکیماً(5)

همانا خدا مقتدر است و کارش از روى حکمت است.

إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً خَبیراً(6)

خدا به همه چیز دانا و از همه سرائر خلق آگاه است.

وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَلیمٌ(7)

خداوند بر احوال بندگان دانا و بردبار است.

پس باید گفت:

أُفَوِّضُ أَمْری إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ(8)

من کار خود را به خدا وا مى‏گذارم که او کاملا بر احوال بندگان آگاه است.

دکتر«گیلوردهاوزر»پزشک جراح و نویسنده‏ى محقق مى‏گوید:

«خواب عمیق و راحت»یک عطیه آسمانى است که، خداوند به انسان ارزانى داشته است. هیچ چیز مثل یک خواب راحت، انسان را سر زنده و راحت نمى‏کند، و به عمر طولانى نمى‏رساند.(9)

قرآن مى‏فرماید:

أَ لَمْ یَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّیْلَ لِیَسْکُنُوا فیهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ(10)

«آیا آنها ندیدند که ما شب را براى آرامش آنها قرار دادیم، و روز را روشنى بخش، بدرستى که در این آیات نشانه‏هایى است براى کسان که ایمان آوردند.

و همچنین در آیه‏اى دیگر مى‏فرماید:

وَ جَعَلْنا نَوْمَکُمْ سُباتاً(11)

و خواب را براى شما مایه‏ى قوام حیات و استراحت قرار دادیم.

شناختن محدودیتها

یکى از اصول مهم بهداشت روانى، این است که شخص باید

مستقیما با واقعیت زندگ روبرو شود. براى رسیدن به این مقصود نه تنها باید عوامل خارجى را بشناسیم و قبول کنیم، بلکه ضرورى است که شخصیت خود را آن طور که واقعا هست قبول نمائیم.

کشمکش و خصومت با واقعیت، اغلب سبب بروز اختلال روانى مى‏گردد.

شخص سالم در عن حالى که از خصوصیات مثبت و برجسته خود استفاده مى‏کند.

به محدودیت‏ها و نواقص جسمى و روانى خود نیز آشناى دارد.

براى هر فردى لازم است که بداند، حدود استعدادهاى او چقدر است.

و اگر این حد پایین است باید سعى کند از حداقل امکانات که دارد حداکثر استفاده را نماید و در محدوده استعداد خود قانع باشد بیشتر از وسعش انتظار نداشته باشد. زیرا فشار بیش از حد جسم و روح را در معرض آسیب قرار مى‏دهد.


1) بحار، جلد 14، ص 398.

2) از پندهاى على علیه‏السلام در نهج البلاغه، حکمت 432.

3) از پندهاى على علیه‏السلام در نهج البلاغه، حکمت 91.

4) کلیدهاى خوشبختى ص 327.

5) نساء / 56.

6) نساء / 35 لقمان / 34، حجرات / 13، تحریم /.

7) نساء / 12، حج / 59، احزاب / 51.

8) مؤمن / 44.

9) از کتاب راز جوان ماندن، احمد صادقى اردستانى.

10) نمل / 86.

11) نباء / 9.