ازدواج یک حکم فطرى و هماهنگ قانون آفرینش است که انسان براى بقاء نسل و آرامش جسم و روح و حل مشکلات زندگى احتیاج به ازدواج سالم دارد.
اسلام که هماهنگ با آفرینش گام بر مىدارد نیز در این زمینه تعبیرات جالب و مؤثرى دارد، از جمله حدیث معروف پیامبر صلى الله علیه و اله است.
تناکحوا و تناسلوا تکثروا فانى اباهى بکم الامم یوم القیامة و لو بالسقط(1)
«ازدواج کنید تا نسل شما فزونى گیرد که من با فزونى جمعیت شما حتى با فرزندان سقط شده در قیامت به دیگر امتها مباهات مىکنم»
و در حدیث دیگر از آن حضرت مىخوانیم
«من تزوج فقد احر زنصف دینه فلیتق الله فى النصف الباقى(1)
کسى که همسر اختیار کند نیمى از دین خود را محفوظ داشته، و باید مراقبت نیم دیگر باشد.
در حدیث دیگرى از پیامبر صلى الله علیه و اله مىخوانیم:
«شرارکم عزابکم
بدترین شما مجردانند(2)
غریزه جنسى نیرومندترین و سرکشترین غرایز انسان است که به تنهایى با دیگر غرایز برابرى مىکند انحراف آن نیمى از دین و ایمان انسان را به خطر خواهد انداخت. در حدیثى از پیامبر صلى الله علیه و اله مىخوانیم:
رکعتان یصلیهما المتزوج افضل من سبعین رکعة یصلها غیر متزوج(3)
دو رکعت نماز متأهل بهتر از هفتاد نمازى است که مجرد مىخواند.
بعد از ازدواج شخصیت انسان تبدیل به یک شخصیت اجتماعى مىشود و خود را شدیدا مسئول همسر و آبروى خانواده و تأمین وسائل زندگى فرزندان آینده مىبیند، به همین دلیل تمام هوش و ابتکار و استعداد خود را به کار مىگیرد و در حفظ درآمدهاى خود و صرفه جویى، تلاش مىکند و در مدت کوتاهى مىتواند بر فقر چیره شود.
بى جهت نیست که در حدیثى از امام صادق علیهالسلام مىخوانیم:…..
الرزق مع النساء و العیال(4)
روزى همراه همسر و فرزندان است.
نکاتى که در احادیث فوق به چشم مىخورد.
1- تأیید بر ازدواج به موقع و تسریع در این زمینه
2- آسیب پذیرى جوانان در صورت عدم ازدواج، به شدت وجود دارد.
3- تأیید نیاز جنسى دختران و پسران تلقى آنان به عنوان امرى طبیعى و غریزى.
4- انحراف از قوانین الهى، به اصل ایمان انسان لطمه وارد مىنماید.
1) سفینة البحار، جلد 1، ص 561(ماده ازدواج).
2) مجمع البیان، ذیل آیه 34، سورهى نور.
3) وسایل الشیعه، ج 20، ص 18.
4) تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 595.