جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سلامتی در بینش اسلامی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در بینش اسلامى بدن آدمى براساس حسن و کرامت آفریده شده است و ظرافت و شگفت انگیزى در آن به کار برده شده است. که مطالعه و تأمل در آن موجب افزایش معرفت انسان نسبت به خداوند متعال مى‏گردد. از آنجایى که بدن انسان ابراز تکامل روح اوست بدین جهت تحقیر بدن در حکم تحقیر شخصیت آدمى‏به حساب مى‏آید.

در اسلام حفظ بدن از خطرها و آسیب‏ها و تأمین موجبات سلامت و بهداشت آن وظیفه‏اى الهى است و تضعیف و یا تخدیر بدن امرى ناروا و مذموم است.

امام سجاد علیه‏السلام در رساله حقوق مى‏فرماید:

بدن تو بر تو حقى دارد و حق آن این است که آن را سالم، نیرومند و مقاوم در برابر شدائد و سختى‏ها و در کمال نشاط نگاه دارى.

طول عمر و صحت بدن و ایمن بودن از بلاها و رنجها از امورى است که پیشوایان دین همواره در ادعیه خود از خداوند مسئلت مى‏نموده‏اند.

چنانچه در دعاى ابوحمزه مى‏خوانیم:

اللهم اعطنى السعه فى الرزق…. و الصحة فى الجسم و القوة فى البدن

در اسلام متون زیادى هست که در آنها بر حفظ بدن از خطر و تأمین سلامت و بهداشت آن تأکید شده و طرق مختلفى براى این منظور ارائه گردیده است. شاد بودن و خرم زیستن غذاى روحى براى یک زندگى طبیعى است و سلامت را تأمین و جوانى را پایدار و عمر را نیز طولانى و پرثمرتر مى‏گرداند.

و همچنین میان بدن و روح تأثیر و ارتباط متقابل و انفکاک ناپذیر وجود دارد.

سلامت یا ضعف و بیمارى بدن در نشاط و فعالیت و یا افسردگى و ناتوانى روح اثر مستقیم دارد.

باید توجه داشته باشیم که تحریص و تشویق اسلام به حفظ و صیانت نظام مادى براى آن است که قدرت‏هاى مادى جامعه اسلامى‏در خدمت و پاسدارى کیان انسانى و معنوى او قرار گیرد.

والا توقف در محدوده‏ى پیشرفت‏هاى مادى بدون آنکه بازدهى از آن در جهت تعالى شخصیت انسانى و معنویت او عائد گردد. نمى‏تواند ضامن دوام و استمرار زندگى انسانى باشد.

از این روست که تعلیم و تربیت اسلامى در تکامل بعد مادى و بدنى انسان نگران ابعاد معنوى اوست.

خداوند مى‏فرماید:

وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ.(1)

این زندگانى چند روزه‏ى دنیا افسوس و بازیچه‏اى بیش نیست و زندگانى اگر مردم بدانند به حقیقت دار آخرت است.


1) عنکبوت / 64.