جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عفاف و جمال باطنى

زمان مطالعه: 2 دقیقه

»عفت«ملکه‏ى نفسانى و صفت راسخ در جان انسان است که با تعدیل و کنترل قوه‏ى شهوت از افراط و تفریط حاصل مى‏شود؛ یعنى عفت آن است که شهوت به معناى وسیع آن، تحت فرمان عقل و وحى باشد و انسان عفیف فردى است که از اسارت رذایل و خواسته‏هاى نامشروع قوه‏ى شهوانى آزاد و رها باشد.

عفت و فضایل اخلاقى زن بهترین ابزارى است که در سایه‏ى آن مى‏تواند قلب همسر خود را براى همیشه تسخیر کرده و بر آن حکومت کند، چه این که عفت و حیا- که حجاب و پوشش کامل اسلامى جلوه‏اى از آن مى‏باشد- و سایر صفات و ارزش‏هاى نیک، زیبایى‏هاى روحى و معنوى هستند که جهان را زیبا و حقایق را آن چنان که هست به انسان نشان مى‏دهند و سیماى آدمى را درخشان، با نشاط و جذاب و سیرت را نورانى و لطیف و روابط را سالم و انسانى و گوارا مى‏سازند.

هر زن و مردى به طور فطرى خواهان زینت‏هاى باطنى است و کسانى را که آراسته به آنها باشند، دوست مى‏دارد و از ابتذال، بى‏عفتى و رذایل اخلاقى متنفر است، لذا برترین جاذبه‏ها و زیبایى‏ها براى زن، جمال روحى و عفاف و وقار و حجاب اوست که شالوده‏ى عشق راستین بوده و قلب مرد را تسخیر و مجذوب جمال ملکوتى خویش مى‏سازد و او را به سوى خود و خواسته‏هاى معقول و مشروع خویش مى‏کشاند و به تکریم و احترام در برابر خود وامى‏دارد. به قول ویکتور هوگو:

اصولا زن عفیف، زیبا و دل پسند است؛ وجاهت توأم با وقار و عفت، به زن قدرتى مى‏دهد که قوى‏ترین مردان را یاراى مقاومت در برابر او نیست، بلکه آنها را به خضوع و تعظیم در مقابل خویش وادار مى‏سازد (1)

بنابراین، جاذبه صفات و اخلاق زیبا، پر جاذبه‏ترین سلاح‏هاست که اولا قلب‏هاى زنده و پویا را شکار کرده و روابط را در خانواده و جامعه سالم مى‏گرداند و افراد و

فرزندان در سایه‏ى آن تربیت مى‏شوند؛ به همین جهت زیربناى عشق و محبت واقعى میان زن و شوهر- که همانا جمال باطنى است- از مهم‏ترین عوامل استحکام بنیان خانواده و بهترین وسیله براى تربیت نسل خردورز و با عاطفه است.

زیبایى‏هاى باطنى هم چنین، زشتى ظاهر و صورت را تحت الشعاع قرار مى‏دهد و یا آن را پوشانده و جبران مى‏کند، اما زیبایى‏هاى ظاهرى هیچ گاه نمى‏توانند زشتى باطنى را پنهان سازند، بلکه با سیرت قبیح و صفات ناستوده، جاذبه‏ى جمال صورت را تحت تأثیر قرار مى‏دهد و آن را ناکارآمد کرده و به زشتى و تنفر تبدیل مى‏کند، لذا جوانان با فضیلت، از ازدواج با زنان زیباروى خودنما و بى‏بند و بار دورى جسته و آنان را فاقد جمال روحى، عفت و منزلت حقیقى مى‏دانند.

افزون بر این که زیبایى ظاهرى و بدنى ماندگار نبوده و با حادثه‏اى از میان مى‏رود و با مرگ هم با خاک یکسان مى‏شود و به قول شاعر:

به مالت نبال که به شبى بسته است‏

به حسنت نناز که به تبى بسته است‏

اما جمال روحى فناپذیر نیست و نه تنها حیات طیبه انسانى در دنیا بر اساس آن به دست مى‏آید، بلکه در آخرت و برزخ تنها سرمایه‏ى عظیمى است که نجات بخش انسان مى‏شود:

(یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ(؛ روزى که- آخرت- مال و فرزندان سودمند به حال انسان نیست مگر کسى که با قلب سالم و پاک- از رذایل و آلودگى‏ها- به پیشگاه خداوند بیاید (2)

به خاطر برترى جمال سیرت است که حضرت امیرمؤمنان على علیه‏السلام مى‏فرمایند:

زینة البواطن أجمل من زینة الظواهر؛ زینت باطن‏ها از زینت و آرایش ظاهر زیباتر است (3)


1) سیماى زنان، ص 57.

2) شعراء (26) آیه 88 و 89.

3) غرر الحکم، ج 1، ص 387.