جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراتب حجاب و پوشش اسلامى

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با توجه به معانى مختلفى که براى جلباب ذکر شد و هم چنین با در نظر گرفتن آیه‏ى اول- که بحث تفسیرى آن گذشت- روشن مى‏شود که جلباب و حجاب اسلامى داراى مراتب برترین، برتر، متوسط و حداقل مى‏باشد.

حجاب برتر چادرهاى ساده و ضخیم عربى و ایرانى است و حجاب متوسط چادر کوتاه یا مقنعه‏هاى بلندى است که قسمت بالاى قامت زن را از هر طرف به طور یکسان، به جز گردى صورت مى‏پوشاند و برآمدگى‏هاى سینه و جاذبه‏هاى بدن را کاملا مستور مى‏سازد و حداقل پوشش اسلامى مقنعه کوتاه و چارقدر و روسرى‏هاى بلندى است که تا نیمى از اطراف بالاى تن را مى‏پوشاند؛ به طورى که سر و موها و دور کردن و سینه را کاملا مى‏پوشاند؛ منتها اگر از پوشش متوسط و یا حداقل حجاب استفاده شود، باید براى پوشش بقیه‏ى بدن، از لباس‏هاى ساده و ضخیم و غیر زینتى، مثل مانتو و شلوار ساده و غیر چسبان استفاده نمود.

پوشاندن صورت و دست‏ها تا مچ، در نظر اسلام به خاطر مصلحت سهولت و راحتى ضرورت ندارد، البته در صورتى که از آرایش و زینت‏هاى تحریک آمیز خالى باشد، هر چند با توجه به وجود ملاک و فلسفه‏ى پوشش در صورت و دست‏ها تا مچ- که از زیبایى و جاذبه و تحریک آفرینى این اعضا، خصوصا صورت براى مردان بالاخص جوانان و نوجوانان برخوردار مى‏باشد، پوشاندن اینها نیز یک عمل بجا و نیکوست، که به ضمیمه‏ى چادر جز و برترین حجاب و پوشش اسلامى است، به ویژه براى دختران و زنان جوانى که از جاذبه و زیبایى خاصى برخوردارند و یا لااقل صورت به مقدار ضرورت بازگذاشته و بقیه پوشانده شود.

چنان که حضرت زهراى اطهر (علیهاالسلام(، آن بانوى بزرگوارى که مظهر و جلوه‏ى کامل

کمالات الهى بودند و برترین اسوه و الگوى انسان‏ها، خصوصا زنان تا ابد مى‏باشند، از برترین حجاب اسلامى که چادر- عربى- و پوشیه است برخوردار بودند. چنین بانوى با عظمت و بى‏نظیر را به حق مى‏توان گفت با شخصیت‏ترین انسان‏ها- زنان و مردان- و اجتماعى‏ترین و متمدن‏ترین و روشن فکرترین آنان بوده و تا پایان عالم هم خواهد بود. بنابراین چادر و پوشش عفیفانه میراث آن بانوى بزرگ اسلام است که تنها شیفتگان و محبین راستین آن حوریه‏ى انسیه که آن حضرت را سرمشق خود در راه و رسم زندگى کردن قرار داده‏اند، به ارث برده و مى‏برند.

اینان همانند آن حضرت و به پیروى ایشان، مشمول این بشارت والاى پروردگار عالم مى‏گردند:

(فَبَشِّرْ عِبادِ – الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ(؛ بندگان ]خاص] مرا بشارت ده، آنان که سخنان را مى‏شنوند؛ آن گاه از نیکوترین آنها پیروى مى‏کنند، آنها کسانى هستند که خداوند هدایتشان کرده و آنان خردمندان ناب‏اند (1)

این نداى ملکوتى روح‏پرور و روشن‏گر آن است که بندگان ویژه خداوند متعال- اعم از زنان و مردان- کسانى هستند که داراى دو ویژگى عمده هستند: آزاد اندیشى و حسن انتخاب‏گرى. منطق و سیره آنان این است که در سایه تحقیق و پژوهش، بهترین و کامل‏ترین دین را که همانا دین اسلام است از میان ادیان و مکاتب انتخاب نموده و با استمداد و الگوگیرى از قرآن و ائمه‏ى معصومین و حضرت فاطمه‏ى زهرا علیهم‏السلام برترین اخلاق و رفتار را گزینش مى‏کنند، آن گاه خویشتن را به آنها آراسته مى‏سازند. سخنان دیگران را مى‏شنوند و با آزاد اندیشى و عقل سلیم از اسارت چنگال رذایل همانند تقلید جاهلانه، تعصب، لجاجت، هوى و هوس و… بهترین را انتخاب و جامه‏ى عمل مى‏پوشانند.

خلاصه، زنان و مردان خردمند تشنه‏ى حق و جویاى حقیقت‏اند؛ هر جا آن را بیابند با آغوش باز و روى گشاده از آن استقبال نموده و جان خویشتن را از چشمه‏ى گواراى آن

سیراب مى‏کنند، بلکه هر چه از آن مى‏نوشند تشنه‏تر و مشتاق‏تر مى‏شوند. اینان به حق هدایت یافتگان الهى هستند که در قیامت با قرآن و پیشوایان دین علیهم‏السلام محشور و به سوى بهشت هدایت مى‏شوند و به اوج درجات بهشتى و هم‏نشینى با آنها مفتخر مى‏شوند و از برترین لذایذ غیر قابل توصیف و بى‏پایان بهره‏مند مى‏شوند. طوبى لهم.


1) زمر (39) آیه 17.