جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عفت در کردار

زمان مطالعه: 3 دقیقه

وظیفه‏ى دیگر زنان پرهیز از اعمال و رفتارهاى جلب توجه کننده و غیر عفیفانه است.

(وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ(؛ زنان در موقع راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانشان دانسته شود- و صداى خلخالى که بر پاى دارند به گوش برسد (1)

آنان باید در رعایت عفاف و پرهیز از امور جلب توجه کننده‏ى مردان، بیشتر دقت و احتیاط بکنند که حتى با صداى زینت پنهانى خود عامل انحراف فکرها و تباهى دل‏ها نگردند.

منظور این است که اعمال و رفتار و پوشش زنان و استفاده‏ى آنان از وسایل زینتى و آرایشى و عطر و بوى خوش نباید به نحوى باشد که باعث جلب توجه و تحریک مردان گردد، بلکه باید عفیفانه و خداپسندانه باشد، چرا که مقتضاى نهى در آیه، حرام و گناه کبیره است.

در پایان آیه همه‏ى اهل ایمان را دعوت به بازگشت و رجوع به خداوند در سایه‏ى عمل به دستورهاى کمال آفرین و آرامش بخش او مى‏کند و مى‏فرماید:

(وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون‏(؛ اى مؤمنان به سوى خدا توبه کنید شاید که رستگار شوید.

از گناهان خود توبه کنید و با قدرت و قوت هر چه بیشتر به آن چه که خداوند بر شما نازل کرده عمل کنید که خوشبختى و سعادت دنیا و آخرت فقط در گرو همین است، زیرا از سوى او آمده‏اید و به سوى او خواهید رفت و همان خدایى که حاضر و ناظر به اعمال و رفتار و گفتار و نیات شماست، در آخرت حساب‏گر و حاکم خواهد بود؛ چنان که حضرت على علیه‏السلام مى‏فرمایند:

اتقوا معاصى الله فى الخلوات فان الشاهد هو الحاکم؛ خود را از نافرمانى‏هاى خداوند در خلوتگاه‏ها نگه دارید، زیرا آن کسى- خداوند متعال- که شما را مى‏بیند همان، حاکم و قاضى محکمه در قیامت است (2)

نتیجه این که دین مقدس اسلام براى پوشش بانوان دو وظیفه مقرر فرموده: یکى کمیت پوشش که باید تمام بدن از سر تا پا را بپوشاند جز صورت، دست‏ها تا مچ با شرایطى که بیان شد، پوشش این اعضا واجب نیست گرچه خوب و شایسته است و دوم کیفیت پوشش که باید زینتى و بدن‏نما و زننده و تحریک کننده نباشد.

از آن جا که شاهدانى که در این عالم ناظر به اعمال انسان هستند در قیامت شهادت و گواهى بر اعمال نیک مؤمنان و جرائم گنهکاران مى‏دهند، لذا بى‏توجهى زنان به این دو وظیفه که کمیت و کیفیت پوشش و حجاب عفیفانه اسلامى است، موجب مى‏شود که مقتضاى آیات شهادت اعضا در آخرت، اعضا و جوارحى که مکشوف نموده و به نمایش گذاشته‏اند در دادگاه عدل الهى بر ضد آنها شهادت بدهند و به گناهانى که مرتکب شدند اعتراف نمایند؛ در نتیجه به حقیقت و نتیجه گناهانشان گرفتار عذاب شوند، چنان که مى‏فرماید:

(الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلى‏ أَفْواهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنا أَیْدیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ) امروز- روز قیامت- بر دهان‏هاى مجرمان مهر مى‏نهیم و دستانشان با ما سخن مى‏گویند و پاهایشان اعمالى را که- در تجارت خانه دنیا- کسب کرده‏اند شهادت مى‏دهند (3)

و در آیه‏ى دیگر مى‏فرماید:

(شَهِدَ عَلَیْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ(؛ گوش‏ها و چشم‏ها و پوست‏هاى آنان بر کارهاى زشتى که انجام مى‏دادند گواهى مى‏دهند، آنان به پوست‏هاى خود مى‏گویند چرا بر ضرر ما شهادت مى‏دهید، در پاسخ مى‏گویند همان خدایى که هر موجودى را به سخن آورده ما را نیز به سخن آورد (4)

نه تنها اعضاى ظاهرى بلکه جوانح باطنى؛ یعنى عقل و دل نیز از درون مراقب اعمال در دنیا و شاهد در قیامت است. انسان با یک احساس فطرى پاک درک مى‏کند که ناظر و نگهبانى در درون، تمام اعمال و گفتار او را زیر نظر دارد؛ به همین جهت در آخرت، دل و عقل در کنار چشم و گوش مورد سئوال واقع مى‏شود و بر ضرر گنهکار شهادت مى‏دهند:)إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً) (5)

بر این اساس امیرمؤمنان على علیه‏السلام مى‏فرمایند:

بدانید اى بندگان خدا، براى شما مراقبانى از نفوستان در کمین‏اند- و بر همه‏ى شئون حیات شما نظارت مى‏کنند- و چشمانى از اعضایتان هست که شما را مى‏بینند و نگهبانان صادقى هست- فرشتگان- که کردارها و عدد نفس‏هاى شما را ثبت و ضبط مى‏کنند (6)


1) نور (24(، آیه 31.

2) نهج‏البلاغه، حکمت 324.

3) یس (36) آیه 35.

4) فصلت (41) آیه 20- 21.

5) اسراء (17(آیه 36.

6) نهج‏البلاغه، خطبه 157.