جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خودنمایى در جاهلیت قدیم و جاهلیت مدرن

زمان مطالعه: 3 دقیقه

همان گونه که بیان شد، زنان عرب قبل از ظهور اسلام داراى پوشش و حجاب شایسته نبودند و با آشکار کردن زینت‏ها و نمایش برخى از اندام خویش در جامعه حاضر مى‏شدند. این وضع با تجلى خورشید تابان اسلام نیز ادامه داشت و آیات و دستورهاى الهى به تدریج در شرایط و موقعیت‏هاى مناسب نازل و بر مردم ابلاغ مى‏شد، تا این که زمینه‏ى نزول آیات وجوب حجاب و حرمت خودنمایى در جامعه و مجالس عمومى آماده شد و آیاتى که گذشت به مردم، به ویژه زنان ابلاغ شد.

اما به دلیل اهمین موضوع که بى‏توجهى به آن باعث فساد اخلاقى فردى و اجتماعى و تباهى ارزش‏هاى راستین انسانى و الهى و جایگزین شدن ضد ارزش‏ها و حتى تلقى ارزش از آنها مى‏گردد، پروردگار عالم مجددا آن را با لحن توبیخ آمیز و هشدار دهنده‏اى مورد تأکید قرار مى‏دهد، اما- چنان که در بحث قبل گفته شد- به دلیل موقعیت خاص و خطیر زنان پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) خطاب را متوجه آنان مى‏فرماید؛ ولى در واقع همه زنان مخاطب آیه هستند و به اصطلاح یک تیر و دو نشان است، چنان که مى‏فرماید:

(وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏(؛ در خانه‏هاى خود قرار بگیرید و همانند دوران جاهلیت نخستین- که زنان به منظور خودنمایى از منزل خارج مى‏شدند- در میان مردم ظاهر نشوید (1)

منظور از (قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُنَّ) این نیست که زن به طور کلى در خانه بنشیند، بلکه این است که براى خودنمایى و نمایش جاذبه‏هاى زنانه در میان مردم که عامل تضعیف و

سقوط ارزش‏هاى الهى و انسانى است حاضر نشود، به قول استاد شهید آیت الله مطهرى رحمه الله:

تاریخ اسلام به صراحت گواه است که پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) زنان خود را به سفر مى‏بردند و آنان را از بیرون شدن از خانه منع نمى‏فرمود. مقصود از این دستور آن است که زن به منظور خودنمایى از خانه بیرون نشود و مخصوصا در مورد زنان پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله) این وظیفه سنگین‏تر و مؤکدتر است (2)

چنان که سیره‏ى حضرت زهرا (علیهاالسلام) نیز این بود که به هنگام نیاز و ضرورت، در جامعه حضور شرعى، صحیح و عفیفانه داشتند، نه حضور با پایین آمدن ارزش و شخصیت زن، از بین رفتن عفاف و پایمان شدن ارزش‏ها و حریم‏ها. حضرت زینب (علیهاالسلام) نیز که در دامن مطهر آن بانوى بزرگ اسلام و مادر نمونه پرورش و تربیت یافته بود با حضور عفیفانه و حفظ ارزش‏ها در کربلا و… درخشید و سازنده‏ى حادثه‏ى عاشورا و حافظ اهداف بزرگ قیام حسینى گشت و به جوامع، بیدارى و هوشیارى و حیات معنوى بخشید و خواهد بخشید.

»تبرج«به معناى ظاهر شدن در میان مردم است. برج ساختمان‏هاى بلند نیز از همین ماده است، زیرا همیشه در برابر دیدگان مردم ظاهر است.

مقصود از جاهلیت نخستین (الجاهلیة الاولى(- چنان که تفاسیر مى‏گویند- جاهلیت قبل از بعثت رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله) بوده که در آن عصر وضعیت پوشش زنان، عفیفانه و خداپسندانه نبوده است، در حالى که موضوع عفاف و حجاب زنان، حکم و فرمان مشترک فطرت تمام انسان‏ها و شریعت تمام ادیان الهى مى‏باشد.

بنابراین طبق این آیه، خود آرایى و خودنمایى و بدحجابى زنان، عمل جاهلانه‏اى است که زنان عصر جاهلیت قدیم به آن مبتلا بودند و زنان مسلمان نباید زیر بار چنین ننگى بروند. ضمن این که تعبیر به جاهلیت نخستین نشان مى‏دهد که جاهلیت دیگرى همانند جاهلیت قبل از اسلام در پیش است و این در حقیقت یکى از پیش‏گویى‏هاى قرآن کریم است، که کاملا با عصر ما منطبق مى‏باشد و بلکه جاهلیت این عصر به اصطلاح

متمدن به مراتب شدیدتر و بدتر و حتى به صورت مدرن است که مظاهر وحشتناک آن در دنیاى غرب و کشورهاى متمدن مادى‏گرا مشهود مى‏باشد.

متأسفانه جوامع اسلامى و جامعه اسلامى ایران نیز تا حدودى تحت تأثیر فرهنگ مبتذل غرب قرار گرفته و بعضى از زنان و مردان مسلمان با فراموشى فرهنگ غنى اسلام و مخالفت با فرمان پروردگار عالم درباره‏ى وجوب حجاب عفیفانه و غیرت مردانه، پیرو فرهنگ بیگانه شده‏اند و ننگ جاهلیت مدرن را به جان خریدند چنان که از امام صادق علیه‏السلام از پدر بزرگوارشان امام باقر علیه‏السلام در تفسیر این آیه مورد بحث:

(وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏(؛ چنین آمده که فرمودند: اى ستکون جاهلیة اخرى؛ یعنى به زودى جاهلیت دیگرى خواهد آمد (3)


1) احزاب (33) آیه 33.

2) مسئله حجاب، ص 155.

3) تفسیر القمى، ج 2، ص 193، ذیل آیه.